وبلاگ شخصی دکتر علی خداپرست

محلی برای نوشتن خاطرات، عقاید و مطالبی که به نظرم جالب می آیند

وبلاگ شخصی دکتر علی خداپرست

محلی برای نوشتن خاطرات، عقاید و مطالبی که به نظرم جالب می آیند

سوالات رایج در مورد دیابت

شنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۸، ۰۱:۲۷ ب.ظ

  • دیابت چرا به وجود می آید؟
    دیابت دو علت عمده دارد. یکی کمبود یا فقدان انسولین (دیابت نوع ۱) و دیگری مقاومت به انسولین (دیابت نوع ۲) البته انواع ژنتیکی و مادرزادی و Moody هم هستند که چون شایع نیستند به ذکر آنها نمی پردازم.

  • آیا ممکن است دیابت بهبود یابد؟
    در مورد دیابت ۲ (مقاومت به انسولین) اگر شدید نباشد، ممکن است با کاهش وزن و رژیم و ورزش بشود قند خون را نرمال کرد در حدی که نیاز به دارو نباشد. اما در مورد دیابت نوع ۱ (فقدان انسولین) این غیر ممکن است و باید انسولین استفاده شود

  • من دیابت نوع ۱ دارم. آیا امکان دارد که بجای انسولین از قرص استفاده کنم؟
    خیر چنین چیزی ممکن نیست. باید از انسولین استفاده شود وگرنه خطر مرگ و کتواسیدوز دیابتی وجود دارد.

  • آیا گیاه درمانی و طب سنتی میتواند در بهبود دیابت موثر باشد؟
  • خیر. تمام اینها افسانه بوده و برای خالی کردن جیب انسانها می باشند. اگر اثری داشت، من هم بدم نمی آمد به جای دارو، چندتا عرقیجات و علف تهیه می کردم و به مردم می دادم. اما واقعیت این است که نه تنها باعث بهبودی نمی شوند بلکه ممکن است آسیب کبد و کلیه در اثر استفاده از عرقیجات و طب گیاهی به وجود آید و قوز بالا قوز شود ( مثلا کلیه هایتان را از دست بدهید)


  • آیا قهوه گانودرما در دیابت موثر است؟
    مقالاتی از تاثیر آن در نشریات غیرمعتبر منتشر شده است (منجمله مالزی و سنگاپور). ولی تاکنون هیچ نشریه معتبر یا کتاب علمی اثر آن را تایید نکرده اند. لذا من هم تا وقتی منبع معتبری بر این ادعا پیدا نشده است ، آن را توصیه نمی کنم.
    اگر کسی منبع معتبری در این زمینه داشت از صفحه تماس با من به اینجانب ارسال نمایند

  • برای دیابت حاملگی آیا میشود از قرص استفاده کرد؟ پزشک من توصیه به انسولین کرده است که می ترسم.
    استاندارد درمان دیابت حاملگی انسولین است. بعد از اتمام حاملگی معمولا قند خون به حالت قبل از بارداری برمی گردد. طبق منابع معتبر اگر منع دیگری نداشته باشد، میشود از قرص متفورمین استفاده کرد. که البته تجویز آن بستگی به نظر پزشک معالج دارد. خلاصه اگر جایی دیدید برای خانم حامله متفورمین داده شده، کار غلطی نیست. اما انسولین ارجح است

  • من قبل از بارداری از انسولین لانتوس و نوورپید استفاده می کردم. آیا در حین بارداری هم همان را ادامه دهم؟
    اگر از قبل لانتوس استفاده می کرده اید میشود ادامه داد اما ارجح این است که لانتوس به Levemir تبدیل شود. چون لانتوس بطور قطع برای بارداری تایید نشده است و مواردی با رشد زیاد جنین همراه بوده. انسولین نوورپید منعی ندارد و میشود مثل قبل استفاده کرد

  • آیا دیابت با ارث ارتباط دارد؟
    دیابت نوع دو (مقاومت به انسولین) قویا با ارث ارتباط دارد و اگر در خانواده تان دیابتی بوده است، بهتر است با ورزش و کنترل وزن مناسب پیشگیری کنید چون احتمال ابتلای شما هم بالا است. اما دیابت نوع ۱ (فقدان انسولین) ارتباط ضعیفی با ارث دارد و معمولا خانوادگی نیست

  • آیا چایی خود را میتوانم با خرما یا کشمش بخورم؟ می گویند کشمش ضرر ندارد.
    اتفاقا کشمش منبع غنی از قند است. اگر بدون اجازه مشاور تغذیه از کشمش یا خرما استفاده می کنید به معنی خودکشی می باشد. آنچه معمولا توصیه میشود، توت خشک بجای قند است. آنهم در حد متعادل نه زیاده روی. ضمنا قند و بیسکویت مخصوص بیماران دیابتی در فروشگاههای خاص موجود می باشد که می توانید از آنها استفاده نمایید

 

 

این بخش درحال تکمیل می باشد و بزودی تعداد بیشتری از سوالات رایج قرار داده خواهد شد

  • علی خداپرست

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی